Inhoudsopgave
Alle pagina's

Zeeklassen 2017
De Horizon Bredene

Klik in het menu aan de rechterzijde voor het verslag van de dag.

Maandag 29 mei 2017piraat

Hallo allemaal,

Maandag, 29 mei 2017, de eerste dag van onze zeeklassen zit er al op!
De treinreis is vlot verlopen. De weinige traantjes waren snel gedroogd. Bij jullie ook? Met een half uur vertraging reden we rond 13 uur Oostende binnen. Gelukkig kregen we de tijd goed om met het spelen van spelletjes, het oplossen van ‘treinopdrachten’, gebabbel en gegiechel.
Na een tochtje met de overzetboot en een wandeling aten we onze picknick op in het zonnetje. Daarna waren we helemaal klaar voor onze eerste activiteit : Buiten westen.
De werking van het kompas hebben we nu onder de knie.
Eindelijk was het tijd om naar DE HORIZON te trekken. Wat hadden we hiernaar uitgekeken!
In De Horizon aangekomen mochten we onze kamers inspecteren. “Oooh so cute!” en “Hier ga ik goed slapen” was de conclusie van onze Uiterwaardjes.
Het opmaken van de bedden verliep best wel vlot en daarna werden we aan tafel verwacht. Onze zeeklassers hadden reuzenhonger en smulden van de heerlijke spaghetti.
Na het avondeten schreven we briefjes aan het thuisfront. Hopelijk vallen ze snel bij jullie in de brievenbus.
Toen was het toch wel echt tijd om naar het strand te trekken. Gejuich alom toen we het strand bereikten. Sommigen lieten zich helemaal los op het strand en in de duinen. Anderen kozen voor een rustige activiteit, zoals slenteren langs de vloedlijn, schelpjes rapen,... gewoon genieten.
We maakten het daarna gezellig bovenop een duintop om te luisteren naar een zeemeerminnenverhaal.
Het turen naar het strand en de zee (een zeemeermin hebben we gelukkig niet gespot) bracht het beste in onze kunstenaars naar boven en leverde creatieve schilderijen op.
Een mooie zonsondergang was de ideale afsluiter van onze eerste dag aan zee. Met een fakkel in de hand wandelden we terug richting De Horizon.
Na het opfrissen, tanden poetsen en pyjama aantrekken verzamelden we in ons klaslokaaltje. De juffen leerden ons nog 7 manieren om in bed te gaan liggen en toen waren we helemaal klaar om snel onder de lakens te kruipen om te dromen van een nieuwe dag aan zee!
Wij bliezen zowel letterlijk als figuurlijk snel ons kaarsje (theelichtje) uit.

Tot morgen!
De zeeklassertjes

zee1 0000 zee1 0001

zee1 0002 zee1 0003

zee1 0004 zee1 0005

zee1 0006 zee1 0007

Dinsdag 30 mei 2017piraat

(wegens internetproblemen in BREDENE en omstreken werd dit verslag en bijhorende foto's via WhatsApp doorgestuurd als 'foto's van foto's op de laptop' ...)

Hallo thuisblijvers

Hier zijn we weer met een nieuw verslag.

Na een deugddoende nachtrust werden de meeste zeeklassers pas om half acht gewekt door het zeeklassendeuntje.
Een lekker ontbijt zorgde voor de nodige energie en om 9 uur trokken we naar het strand. Strandvondsten; eb en vloed; het ontstaan van de duinen; de wind en de wolken ... In groepjes gingen wij aan de slag en ontpopten ons als echte zeeprofessoren. Hier valt zoveel te ontdekken! De ontdekking met de meest vreemde naam was toch wel "puddingdingen" (een zeeanemoon bedoelde hij).

Terug aangekomen in 'De Alk' werd hun aandacht getrokken door een boodschap die door kapitein Jacko werd achtergelaten. Hij daagt ons morgenavond uit voor een heuse uitdaging, 'zeediep moeilijk' ... Benieuwd wat dat allemaal gaat geven!

Na een lekker broodje waren we klaar om met de tram naar de Mercator in Oostende te gaan. Daar volgden we een spoedcursus kadet bij een zeer enthousiaste gids. We leerden de kneepjes van het matrozenvak en zijn allemaal met glans geslaagd! "Schip ahoi, matroosjes!"

Na deze leerrijke namiddag waagden wij ons aan een confrontatie met de duinheks ... Zij had het evenwicht tussen dieren en planten in de duinen verstoord en daagde ons uit om haar vloek te verbreken.
Enkele opdrachten, een toverspreuk en veel plezier later vierden wij onze overwinning.

Zeer tevreden dat wij het leven in de duinen hebben kunnen redden, verschenen we even voor 18 uur aan tafel voor het avondeten. Na zo'n reddingsactie smaakten de worteltjes met kip en aardappelgratin heerlijk!

Voila, buikjes gevuld, de zon van de partij en helemaal klaar om het duinpad op te trekken voor een streepje poëzie. In groepjes lazen we allerlei zee-gedichtjes en via creatieve opdrachten lieten we onze eigen dichtkunst naar boven komen.

Toen iedereen hiermee klaar was, was het slaaptijd.

De juffen zongen voor ons nog een zelfbedacht slaapliedje op de melodie van 'Ik heb de zon zien zakken in de zee' met bijpassende gebaren en toen kropen we onder de wol en dommelden we snel in.

Vele zeegroetjes,
De Stokkemse matrozen.

IMG 6951 IMG 6952

IMG 6953 IMG 6954

IMG 6955 IMG 6956

Woensdag 31 mei 2017piraat

Hallo daar, in het verre Limburg!

Vandaag beleefden jullie bengeltjes een dag vol leuke activiteiten, gezonde zeelucht en ook de zon was van de partij! Hier volgt ons verslag.

Na een nacht vol zeedromen begonnen we om kwart over 7 aan onze derde zeeklassendag.

Eerst een goed ontbijt en dan vertrokken we naar Domein Raversijde voor een bezoek aan Atlantikwall.

We kwamen, samen met onze gids in één klap in de Tweede Wereldoorlog terecht. Hij vertelde honderduit. We wandelden door ondergrondse gangen; stapten bunkers binnen; bezichtigden kanonnen van dichtbij; kwamen te weten hoe strandhindernissen werkten… Wat was dat boeiend!Helaas werd hun nieuwsgierigheid en enthousiasme afgeblokt door onze gids die geen tijd nam om hun vragen te beantwoorden.

Namiddag volgde een heuse zandkastelenwedstrijd. In groepjes werkten we aan creatieve bouwsels. Vele torens, muren, bruggetjes, slotgrachten, bunkers, kanonnen en zelfs hele steden verrezen uit het zand. De bouwwerken werden nauwkeurig afgewerkt met schelpjes, stenen, stokken en andere strandvondsten.

Momenteel is de jury nog steeds aan het beraadslagen over de mogelijke winnaar van de zandkastelenwedstrijd. Geen gemakkelijke taak als je het ons vraagt!
Tijdens de zandkastelenwedstrijd waren we toeschouwers van een reddingsactie op zee met de Sea King. Spannend!

Nadat we ons te goed gedaan hadden aan een bord heerlijke macaroni met kaassaus werd het stilaan tijd om naar die open plek in de duinen te gaan … Kapitein Jacko daagde ons namelijk uit om de spullen die hij bij ons weggenomen had terug te winnen.

Die buit had hij scheefgeslagen tijdens zijn plundertocht in ‘De Alk’! Allemaal spulletjes die we zeker zouden missen. Oei! Paniek!
“Ik ben mijn slipper kwijt”, riep Jelle. “En ik mijn tandpasta!” zei Jana. Frederik vroeg zich af of hij zijn mannenshampoo kwijt was of dat die meegeritstwerd door kapitein Jacko. Uit de kamer van Nassimgraaide hij een kussen mee, maar dat had Nassim nog niet door… Miss Piggy verdween uit de handen van de slapende Mattias en dat zorgde toch wel voor een beetje paniek…

Dankzij onze inzet en samenwerking tijdens het duinenspel vonden we de buit terug. Gelukkig maar, want nu bleek dat hij ook nog Dounya haar knuffel, Senna zijn bekertje en juf Heidi haar conditioner had meegenomen!!! And last but not least, ook onze zeeklassenmascotte Pico zat bij de meegeritstespullen.

Na 3 dagen strand en duinen hadden we voldoende zand verzameld en kropen onze zandmonsters alvorens in bed te duiken nog even in de douche.

Weer genoeg stof om vannacht over te dromen!

Wij kijken alvast uit naar onze uitstap naar Sealife!

Kusjes van de Uit®waardjes vanuit Bredene !

P.S. Wat zijn onze zeeklassers blij met de vele briefjes en mailtjes die ze ontvingen! Sommige kidskregen echter nog geen post en hopen nog een mailtje te ontvangen ( Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. ).
Zelfs de juffen werden niet vergeten door een bewonderende papa.

Een dikke merci!

zee3 0000 zee3 0001

zee3 0002 zee3 0003

zee3 0004 zee1 0005

zee3 0006 zee3 0005

zee3 0007

Donderdag 01 juni 2017piraat

Ahoi Stokkemse fans

Hier zijn we dan voor ons laatste zeeklassenverslag!

Kwart over 7 en alles nog muisstil… zo’n langslapers hebben we nog nooit mee op zeeklassen gehad. Toen het kenwijsje door de luidsprekers klonk, kwamen de zeeklassers allemaal te voorschijn. Kleine oogjes, haren serieus in de war en al gapend, alsof ze niet meer uitgegaapt zou komen.
Ja ja, dat verlengde weekend gaan ze zeker nodig hebben om uit te rusten.

Na het ontbijt bracht de tram ons, voor de laatste zeeklassenuitstap, naar Blankenberge. Daar werden we in Sealife verwacht.

We vielen van de ene verbazing in de andere. Roggen, haaien, zeesterren, otters, pinguïns, zeeleeuwen, … Het kon niet op!

Onze centen maakten we op in het souvenirwinkeltje. Voor sommigen was het niet gemakkelijk om toe te komen met het ‘beperkte’ budget…

Terug in Bredene aangekomen trokken we naar het zonovergoten strand voor een lekkere picknick.
Dierenvrienden als we zijn, ontdekten we op het strand enkele bijzondere exemplaren: een zonnende strandpapegaai, een speelse zeehond en Furie, de boerenzeeknol.
Daarna volgde een creatieve opdracht. In groepjes gingen ze aan de slag met stokken, schelpen, zeewier, gekleurd zand,… en toverden mooie zandschilderijen tevoorschijn.

Na het leerrijke en creatieve dagdeel viel het sportieve gedeelte, de strandsportenwedstrijd, in het water. Helaas, de middag was al om.

Toen we weer in de Horizon aankwamen, stonden er frieten op het menu. Joepie! Eindelijk! Wat smaakten ze heerlijk!

We wandelden na het avondeten weer richting strand voor de slotquiz, met soms wel moeilijke denkvragen en toffe doe-opdrachten. Tot slot genoten we van de mooie zonsondergang boven op een duintop. Dat was een leuke afsluiter.

Na deze dag vol toffe activiteiten kropen we moe maar voldaan in ons bedje en binnen enkele tellen was het muisstil.

Morgen vertellen we jullie zelf honderduit over ons zeeklassenavontuur!

Tot morgen in Genk (16 uur 50)!

zee4 0000 zee4 0001

zee4 0002 zee4 0003

zee4 0004 zee4 0005

zee4 0006 zee4 0007

Vrijdag 02 juni 2017piraat

Laatst aangepast (vrijdag, 02 juni 2017 05:21)